Projecte d’instal·lació de vàlvula antiretorn en vies fecals residuals a Barcelona.
Les vàlvules antiretorn, també anomenades vàlvules de retenció, vàlvules unidireccionals o vàlvules check, tenen com a objectiu tancar completament el pas del fluid en circulació, tant si és gasós com líquid, en un sentit i deixar-lo lliure en el sentit contrari. Tenen l’avantatge d’un recorregut mínim del disc o obturador fins a la posició d’obertura total.
S’utilitzen quan es pretén mantenir sota pressió una canonada en servei i posar en descàrrega l’alimentació. El flux del fluid que es dirigeix des de l’orifici d’entrada cap al d’utilització té el pas lliure, mentre que en el sentit oposat queda bloquejat. També se solen anomenar vàlvules unidireccionals.
Les vàlvules antiretorn s’utilitzen àmpliament en canonades connectades a sistemes de bombament per evitar cops d’ariet, principalment a la línia de descàrrega de la bomba.




Una clapeta oscil·lant funciona com a obturador i tanca el pas, per gravetat, quan el fluid circula en un sentit no desitjat (vegeu la figura, al principi). Funcionen per gravetat, per la qual cosa s’han d’instal·lar en una posició determinada.
No és necessari que mantinguin una posició determinada, ja que el seu funcionament no depèn de la gravetat; d’aquestes n’hi ha de dos tipus.
En un dels tipus, una molla tarada a una determinada pressió manté un obturador sobre un anell de tancament; la pressió de l’aigua venç la resistència de la molla i permet el pas del fluid, però la molla tanca el pas quan el fluid circula en sentit contrari.
L’altre tipus, anomenat de doble clapeta, consta de dues clapetes semicirculars que giren sobre un eix i tanquen el pas quan queden alineades; una molla les manté en posició, però no intervé en la retenció. Té una pèrdua de càrrega inferior a l’anterior, però, a canvi, el tancament és menys estanc.
Un èmbol, acabat en un obturador, es recolza sobre l’anell de tancament; està allotjat dins d’un pistó cilíndric de manera que el fluid, en circular en el sentit correcte, aixeca l’èmbol, però en canviar de direcció, l’èmbol s’assenta sobre l’anell; la forma del suport de l’èmbol fa que la pressió de l’aigua en retrocés pressioni l’obturador contra l’anell de tancament. Igual que la primera, cal instal·lar-la en una posició adequada, ja que també funciona per gravetat.
És un tipus especial per als terminals de bombes d’extracció de pous; per exemple, una bola s’assenta sobre l’anell de tancament. Quan la bomba extreu aigua del dipòsit o del pou, la bola s’aixeca i queda situada en un allotjament lateral per no obstaculitzar el pas, però quan la bomba s’atura, torna, per gravetat, a la seva posició de tancament per evitar que la canonada es buidi.
Més informació a: Wikipedia